Ako riesit technicky dlh na zaciatku vyvoja rubrika: Programování: PHP

Anonym
položil/-a 27.1.2015

Ahojte, najprv skusim opisat situaciu. V case ked som nastupil do firmy bol projekt uz rozbehnuty, ale stale na zaciatku. Asi po mesiaci programovania vyzera kod uplne hrozne. Rozhodli sa nepouzivat ziadny PHP framework, pretoze nechcu byt zavysli na cudzom kode. Namiesto toho si aplikaciu zbuchali sami na com by nebolo nic hrozne, ale - Nepouzivaju sa ziadne navrhove vzory, interface im nic nehovori, kod je skor proceduralny ako OOP, vyzera to ze SOLID zasadam sa cielene vyhybaju, na zaciatku kazdeho php suboru je aspon 7 riadkov require_once (ziadny autoloading), ziadne testy, logika zmiesana s prezentacnou vrstvou. MVC je pre nich priliz zlozite, oni to nepotrebuju, rovnako ako composer, tomu sa vyhybaju, lebo autoloading si mozu napisat sami a dependencies nepotrebuju riesit lebo nepouzivaju ziadne externe kniznice (aj ked v reale pouzivaju). A kazdy den ma prekvapuju nove a nove pre mna nepochopitelne veci.

Po chvili prace na aplikacii chceli odo mna spatnu vazbu. Ako sa "framework" pouziva a ako by sa dal vylepsit. Tak som im to vsetko spisal, vytvoril branch v SVN a v nej som vytvoril proof of concept riesenia, ktore mali zhodnotit. To som sa uz tesil ze veci sa pohnu k lepsiemu. Vsetko sa zamietlo a na projekte sa pokracuje dalej. Je to o to horsie, ze o tom ako sa bude programovat rozhoduju iny ludia ako ti co potom realne programuju aplikaciu. Firma je velka, veci sa presadzuju tazko. Ja som tam novy, moje slovo nema ziadnu vahu aj ked si myslim ze pripomienky su viac ako relevantne.

Na druhej strane platia dobre a nie som za toto monstrum zodpovedny.

Ako by ste sa v takejto situacii zachovali? Zostat? Odist? Pockat ako sa to vyvinie?

Dakujem za rady.

Komentáře

  • kurecko.milan : Mna by hlavne zaujimalo, co ten vysledok ma robit, teda ci je to ecommerce platforma, intranet, aplikacia na mieru. Kto je na ten vysledok/framework zakaznik? Je realne nasadeny v praxi, pouziva sa na X projektoch a problemy ktore navrhujes riesit by realne zrychlili (= zlacnili) vyvoj alebo skvalitnil aplikaciu tak, ze by dokazala napr. generovat viac penazi, bola by rychlejsia a pod? Ak budu tvoje argumenty v zmysle "toto co robite je amaterizmus a takto sa to ma robit", tvoje navrhy nikto nebude akceptovat a v podstate ani nie su dolezite, ak aplikacia napr v prvej iteracii funguje. Ak budes argumentovat tak, ze tato ci henta uprava zrychli nasadenie alebo vyvoj, na take argumenty "zaberie" aj marketing, aj projektovy manazer a aj rozumni developeri. Treba pochopit zmysel a vyznam kodu, ktory pisu zamestnanci tej firmy a viac ako o formu sa zaujimat o zmysel. Nie je to rychly "draft" na nieco, co nema jasnu buducnost? Je to 15ty facebook alebo 56te nicim nezaujimave CRM? Lebo nic nie je horsie, ako mat SOLID OOP MVC TDD kod, ktoreho vyvoj nie je lacny a trva dlho a vysledok je pre "nikoho", lebo je to cele prilis drahe, prekomplikovane a bez potrebneho bussines planu 1.2.2015
  • Anonym : Je to backend, ktory spravuje mnozstvo inych aplikacii a systemov pre viacero klientov. Je to pre firmu klucovy produkt, pri ktorom sa nepozera na minute zdroje na vyrobu, ale na kvalitu kodu. Tento produkt bude obsluhovat coraz viac systemov a velmi dolezity je trvalo udrzadelny rozvoj a udrzba systemu. Nemoze z toho byt spageti kod hned po pol roku s ktorym sa nic nebude dat robit. Planuju ho pouzivat 5+ rokov. Casom vyskusam argumenty typu "uprava zrychli nasadenie alebo vyvoj". Diky. 2.2.2015
odkaz
5 vaclav.sir
odpověděl/-a 27.1.2015

Kde není vůle, není ani cesta. Uteč dokud můžeš (pokud tedy neplatí takovou částku, za kterou jsi ochotný dělat práci, která tě nebaví a nedává ti smysl).

Komentáře

  • omelkes : Jestli platí tolik, že jsi ochotný se hrabat ve sracčkach, tak zůstaň. Jestli ne, odejdi. Změna k lepšímu bude trvat dlouho, možná roky. 27.1.2015
  • kohven : Slovíčko "možná" není na místě. Pokud je vás ve firmě víc než pět, tak to určitě budou roky. Pokud vůbec někdy nějaká změna nastane. 27.1.2015
  • v6ak : Souhlas. Plus je otázka, jestli taková práce člověka nedegraduje. Pokud ano, nemusí se to dlouhodobě vyplatit. 27.1.2015
  • omelkes : v6ak: Jestli člověka degraduje? To hodně zaleží na situaci. Například fajn kolegové a postupné nasazování a vyzkoušení všech nástrojů od základů člověku dá hodně. Například pochopí provázání na obchod, zlepší organizaci práce, získá nové soft-skill (jak někoho převědčit),vyzkouší si různé nástroje... Ano, jako programátor člověk ztráci, nejde tak do hloubky a efektivity jako v práci kde je už vše hotové. Ale získá mnohem šiřší spektrum dovedností. Takže já osobně bych koukal na plat, na kolektiv, lokalitu (pracovní prostředí, dostupnost..). Ono v kolektivu, kde si lidsky sednete je ta změna vždy možná. A z kolektivu kde ne.. tak rychle zdrhat. 28.1.2015
  • v6ak : Asi víceméně souhlas. Tady je snad vždy možné najít nějakou výjimku. (Například: Mám půjčku na vysoký úrok a nutně ji potřebuju rychle splatit. => Krátkodobě takové zaměstnání vydržím.) 28.1.2015
  • Haunter : Mě třeba nebaví dělat něco kde vidím že to je zbytečné... je to o morálce... 30.1.2015
  • Anonym : Odpovede od omelkes a v6ak su na zamyslenie. Situacia je taka, ze pracujem vo firme, v ktorej soft skills urcite nadobudnem. Ide hlavne o anglictinu, pretoze je to moja prva pozicia tu v Sydney. Plus mi tato firma vie po 3 mesiacoch (ak so mnou budu spokojny) vybavit pracovne viza v Australii a to je obrovske plus. V Australii totiz mozete zostat iba ak ste student a toho by som sa chcel zbavit. Uvidime aky plat a ake viza mi po 3 mesiacoch ponuknu a dalej sa to bude odvijat od toho. Ale dakujem za vsetky cenne rady, dost ste mi pomohli ;) PS: Ze by ma to degradovalo to si nemyslim, programovanie ma bavi a mam viac side projektov v ktorych si mozem skusat cutting-edge technologie a ucit sa nove veci. 1.2.2015
  • kurecko.milan : Aha, dokonca Sydney. Raz som robil pre australsku firmu (slovak, zijuci dlho v AU, do 5 koderov myslim). Bolo to pred rokmi, vedel som vyrazne menej ako viem teraz a uz vtedy mi ten kod a sposob vyvoja pripadal prilis amatersky. Ale im sa darilo, predavali to a funguju uspesne doteraz. 1.2.2015
  • vaclav.sir : Pak to dává smysl. Jsi v novém prostředí, ve kterém si ještě nejsi tak jistý, navíc nemáš ta víza, to bych asi taky radil zůstat. Třeba půl roku, ale určitě ne déle než rok. Mezitím se můžeš pomalu seznamovat s vývojáři z jiných firem, chodit na různé meetupy apod. Za pár měsíců už budeš mít přesnější představu o tamním trhu. Určitě i u protinožců najdeš firmy, které mají na kód podobný názor, jako ty. 1.2.2015
  • bazo : vidim, ze uz si si zacal robit vlasny nette framework. ale na australcanov by som isiel so symfony. ale pomalicky 1.2.2015
  • Anonym : Meetupy a ostatne developersko socializacne akcie tu funguju celkom dobre, to je pravda (ale o dost nizsia uroven ako v Bratislave alebo v Brne, vseobecne SK/CZ je na to podstatne lepsie) :) A je tu celkom rozsireny Laravel, Symfony tu velmi nepouzivaju. Vlastny framework to je len taka hracka na vecer. Urcite tu polovica ma vlastny framework, vlastne CMS, CMR alebo vlastny E-shop bez ambicii, len aby sa nieco naucili a vyskusali si nove technologie. 2.2.2015
  • kurecko.milan : Podobny pocit (nizsia uroven) s australcanmi som mal aj ja s pred rokov. Vsetko (pouzivane technologie, postupy, pristup k praci, sprava kodu, naroky na vystupy) sa mi tam zdalo pozadu tak 5+ rokov oproti Slovensku. 2.2.2015
  • bazo : tak to sa ani necudujem, ze tam fici laravel 2.2.2015
  • Martinex : UTÍKAT A NEOHLÍŽET SE :) Tohle fakt smrdí... Možna vzít zdrojáky, můžou se hodit na hovnokod.cz :) 4.2.2015
  • Žížala : @Martinex: Ona ta doména existuje, wow, díky za odkaz xD 4.2.2015

Pro zobrazení všech 13 odpovědí se prosím přihlaste:

Rychlé přihlášení přes sociální sítě:

Nebo se přihlaste jménem a heslem:

Zadejte prosím svou e-mailovou adresu.
Zadejte své heslo.