Záruka na jednorázový web rubrika: Folklór

2 Filip111
položil/-a 24.6.2015

Ahoj,

jakým způsob a jak dlouho ručíte nebo udržujete své weby? (něco jako záruční doba)
Jde mi především o případy malých, jednorázově placených a levných webů/prezentací.

Příklad:
klient dostane web,
po roce (dvou, třech) zjistí, že něco nefunguje, začne se rozčilovat a prudit

Pokud je to moje chyba, tak většinou opravím a neřeším (ačkoliv časově náročnější opravy nejsou nic moc),
ale často se stane, že za to ani nemůžu, např.
na hostingu se změní oprávnění k adresářům,
po aktualizaci php se objeví problém,
v nejnovějším prohlížeči něco nefunguje tak jak před lety
a spoustu dalších "drobností".

Těžko se pak vysvětluje člověku, který sotva něco nakliká v administraci webu,
že je to problém s jeho hostingem, s jeho doménou nebo že mi za to chci zaplatit.

Ošetřujete to vždy smluvně? (jak?)
Fakturujete jakýkoliv zásah po určité době, po jaké?
Nebo od toho dáte ruce pryč(asi ne)?

U větších projektů probíhá spolupráce i fakturace dlouhodobě, takže tam problém nemám.
U jednorázových ale ano, po letech toho je přes stovku a časově (i psychicky :) mě to ubíjí.

Dík za názor.

Komentáře

  • Filip111 : Zatím mi tedy z uvedených odpovědí vyplývá: 1) smluvně nastavit záruku na opravy na půl roku 2) po půl roce a) měsíční platba za x hodin supportu měsíčně (na což u malého webu nikdo nekývne dokud nebude něco opakovaně potřebovat) b) každou práci fakturovat bez ohledu, zda je to oprava mojí chyby nebo rozšíření 3) do smlouvy zakomponovat, že neručím za změny běhového prostředí Celé se to trochu komplikuje, protože nejsem konečný prodejce díla, ale subdodavatel pro 3 "obchoďáky". Takže k tomuhle musím dokopat ty na konci. Smlouvu s nimi si moc nedovedu představit - známe se už moc dlouho, ale nastavit s nimi podobná pravidla. 25.6.2015
  • Žížala : Udělejte si rámcové slouvy, kde se nastaví základní pravidla a pak se pro každý projekt napíše dodatek k rámcové smlouvě se specifickými čísly/požadavky ... 25.6.2015
  • Filip111 : Díky všem, za odpovědi. 26.6.2015
  • Anonym : mám dojem, že to vidíš moc složitě, věci v životě jsou jednoduché 13.7.2015
odkaz
10 jiri.knesl
odpověděl/-a 25.6.2015

Zákazník platí všechno včetně oprav chyb. Jeden by se zbláznil z toho řešit, co je chyba, co je nová vlastnost, co bylo v zadání a co je naopak vícepráce. Vůbec. Zákazník platí všechno a vůbec netrávíme čas řešením, co jaké kolonky to spadne a kdo to má platit.

Komentáře

  • Filip111 : Tohle se mi líbí :) Ale nepřijde mi to moc reálný. Když si sám sebe představim v pozici zákazníka, někdo mi dodá web a ten za týden přestane fungovat, určitě nebudu platit platit za opravu. Naopak budu nasr... Dovedu si tenhle přístup aplikovat po tom prvním půl roce. 25.6.2015
  • Kit : @Filip111: Zákazník ten web převzal ve funkčním stavu podle specifikace zadání. Že si ho za ten týden rozvrtal... 25.6.2015
  • jiri.knesl : @Filip111: je to naprosto reálné, takto mám nastavený model spolupráce a zákazník buď přistoupí, nebo mu doporučím, ať si najde jiného dodavatele, který bude chtít tyhle šarády absolvovat. 25.6.2015
  • roman.gronych : Tento režim je hezký, ale pokud nemá dodavatel služeb tvé "jméno" (množství zakázek, které se ti nabízí), pak se obávám, že není příliš reálný. Rozuměj, mohu chtít samozřejmě cokoliv - otázka je, kolik zákazníků zůstane ochotných udělat kšeft. Jinak hezký přístup: chceš - pojď, nechceš - jdi jinam :-) 25.6.2015
  • Michal Zahradníček : @Filip111: toto je najférovejší model, pretože tvorba SW(weby, aplikacie a pod.) je vlastne vývoj. Povedzme, že sa na webe nachádza skrytá chyba, ktorá je objavená po X mesiacoch. Ak by si na tú chybu prišiel pri testovaní pred spustením, tak by si ju odstránil už vtedy a čas by si normálne zahrnul do faktúry. Preto nie je dôvod ju neskôr opraviť zadarmo. 4.7.2015
  • Taco : @Michal Zahradníček: Takže když ji objevíš na začátku tak ji účtuješ, zatímco když ji objevíš později tak neúčtuješ? 5.7.2015
  • Taco : @Michal Zahradníček: Jestli to nebude o tom, že stávající úzus vývoje je o tom, že zákazníci nechtějí platit za bezchybný software. Tak jim vyhovme. Ale pak reklamace tak nějak postrádá logiku. 5.7.2015
  • vaclav.sir : Taco: Já to pochopil tak, že nefakturuje dílo, ale svůj čas. Pokud už vyfakturoval, tak by další práce byla na novou fakturu, ale když tu chybu najde včas, tak se to ještě dá přičíst do té první. 5.7.2015
  • jiri.knesl : přesně tak, prostě počítám čas a dělám to, co zákazník chce, abych dělal. takhle jednoduchý ten systém je. 7.7.2015
  • Michal Zahradníček : @vaclav.sir, @jiri.knesl: presne tak :) 19.7.2015

Pro zobrazení všech 10 odpovědí se prosím přihlaste:

Rychlé přihlášení přes sociální sítě:

Nebo se přihlaste jménem a heslem:

Zadejte prosím svou e-mailovou adresu.
Zadejte své heslo.