Podklady pre fakturáciu rubrika: Administrace: Software

3 jurajvt
položil/-a 26.4. 8:00

Ahoj.

Už to tu bolo sčasti preberané, ale opýtam sa trocha inak.

Otvorene - nemám dobrý systém evidencie práce a vykazovania stráveného času - čo má slúžiť ako podklady ku fakturácii.

Skúšal som rôzne záznamníky stráveného času, neskôr sa mi zdalo jednoduchšie písať údaje do Google Sheets, ktoré som dal zdieľať projektovému manažérovi. Nakoniec sa asi najviac zamýšľam nad obyčajným papierom a perom, pretože sa nemusím prepínať medzi rôznymi aplikáciami, či oknami. A to potom možno prehnať cez nejaké OCR, vyparsovať a spracovať. Keby som robil vždy len jeden projekt, nevadí mi to. Ale denne prepínam medzi rôznymi projektami, rôznymi zákazníkmi, rôznymi IDE, rôznymi jazykmi, či paradigmami. Niekde robím päť minút, niekde dvadsať, potom sa vrátim k inému projektu a robím na ňom celý deň. Niektorí zákazníci majú vlastné projektové portály, ku ktorým snáď ani neexistujú pluginy pre prepojenie s IDE a nedokážem ich prinútiť, aby používali to, čo ja.

V skratke - zákazník chce podrobnejší časový report budovania aplikácie s popisom jednotlivých prác. Mne sa ale nechce písať zároveň históriu verzií, zmysluplné commit správy a navyše ešte aj to, čo požaduje. Aj tak by som mu to musel písať v zrozumiteľnej forme, nebudem ho zaťažovať tým, ako som vytváral algoritmus, či aplikoval nejaký vzor, aby som dokázal, že som práve nad touto časťou strávil toľko a toľko času.

Neviem si predstaviť fungovať na báze nejakých work items (tie sú dobré asi len na features, alebo bugs pri vystavanej aplikácii), pretože by som ich pri budovaní musel vypisovať sám, veď len ja viem, čo je potrebné momentálne robiť, či robím internú logiku framework-u, alebo už nejakú konkrétnu doménovú logiku, či UI.

Nejaké agilné metódy zákazník neocení a navyše, radi idú opačným smerom, aký by som rád videl - urobím určitú časť, dôkladne sa otestuje, odovzdá a schváli. Tu skôr funguje niečo také, že chcú vidieť akýsi funkčný prototyp celej aplikácie a potom sa vracať k jednotlivým častiam a tie doťahovať.

Moja otázka - ako zaznamenávate strávený čas a popis prác? Alebo inak - ako to funguje s fakturáciou a výkazom prác u vás?

Ďakujem za každý názor.

Komentáře

  • dominios : ja som pred casom s niecim podobnym v jednej firme tiez bojoval... osvedcilo sa mi (ako asi aj Tebe) pero a papier, kde som si pisal co som cca robil a potom "na cisto" som to prepisoval. Proti zabudaniu mi najviac pomahalo mat vopred todo list a snazit sa ist co najstriktnejsie podla neho, vdaka tomu som sa zaroven sam donutil menej switchovat (aj ked nie vzdy sa to dalo) a mal som ucelenejsi prehlad o praci za ten-ktory den. Akykovek automaticky import/export je podla mna somarina (mali sme na to vlastne interne riesenie), pretoze to len tazko zohladni napr. nahly telefonat (kludne aj pracovny) ci napisanie nejakeho dlhsieho ci formalnejsieho mailu. Zakaznik potom moze argumentovat, ze on plati za cas ktory je potrebne na programovanie a nie na vypisovanie mailov; zaujima ho len cisty cas prace a ani sekunda naviac. A myslim ze mi das za pravdu, ze pisanie mailov/komunikacia s tretimi stranami a pod., to vsetko je sucast realnej prace a bez toho sa to neda. Dalsou moznostou je dohodnut sa na nejakom rezervovanom case pre "administrativu", ale ani to nieje ziadna vyhra... Asi som uz ale zasiel trocha aj do inych tem na samostatnu diskusiu.. 26.4. 9:31
  • jurajvt : Ďakujem za komentár. Úplne rozumiem, asi sme na tom rovnako. Je ťažké sumarizovať prácu z rôznych komunikačných kanálov (e-mail, skype, projektový portál, osobné stretnutie, telefonát), tu asi obyčajný papierový záznamník ťažko niečo nahradí. Len ma trápi to množstvo práce navyše mimo neľahkej práce v pozícii full stack vývojára. 26.4. 9:44
odkaz
7 chikeet
odpověděl/-a 27.4. 17:27

Určitě nedoporučuju tužku a papír. Když to chceš rozumně spočítat, aniž bys nad tím strávil zbytečně den volna, stejně to musíš přepsat do elektronické podoby, takže proč si přidělávat práci a nemít to v počítači rovnou? Pokud jde o rychlost, psaní tužkou je bezkonkurenčně nejpomalejší způsob zaznamenávání čehokoliv. Hodí se ještě tak na kreslení vývojáků a promýšlení složitejších věcí.

Osobně mám výborné zkušenosti s Togglem, jak už jsem psala v komentu. Ale obecně se dá použít cokoliv, co má příjemné UI (rychlé a jednoduché měření), nabízí přiměřené možnosti odlišení klientů a projektů, ideálně umožňuje třeba i štítkování nebo rozlišit fakturovatelnou/nefakturovatelnou práci. Ze své zkušenosti bych doporučila účtovat i režii - buď přímo, pokud je to u daného klienta možné, nebo si nastavit hodinovku tak, abys měl i režii zaplacenou. Léta jsem dělala režijní práce zadarmo a je to spolehlivý zabiják motivace.

Další nezbytnou feature nástroje pro měření času jsou exporty. Pokud jsi velký punker, tak na to můžeš stejně tak používat Excel/Google sheets/apod., ale rozhodně je to pomalejší a uživatelsky míň příjemné než například zmíněný Toggl - víc se na tom zadrbeš, víc tě to vytrhne z kontextu, míň se ti do toho bude chtít, což pak vede k tendencím doplňovat údaje zpětně, když už přesně nevíš, jestli to bylo pět minut nebo deset apod. A pak si za těmi časy před klientem tolik nestojíš, což klient často pozná a oslabuje to tvou pozici, pokud dojde k nějakým sporům apod., takže ve výsledku z toho může být třeba i pár hodin práce zadarmo nebo pokažená spolupráce.

Příjemné jsou i možnosti zpětné editace/manuálního přidání měřených časů nebo možnost pokračovat v práci bez nutnosti kopírování popisků apod. (moje aktuální peklíčko s interním systémem). Bonus navíc jsou statistiky, ze kterých můžeš zpětně vyhodnotit např. kolik času jsi strávil na komerčních a kolik na hobby projektech, kolik máš u daného klienta režie v poměru k práci apod.

Pro mě byl Toggl v možnostech zpětného vyhodnocení natolik přínosný, že jsem v něm často trackovala i přesto, že klientovi jsem vykazovala v jiném systému, ve kterém jsem to musela naklikat zvlášť. Nevědět zpětně, čím jsem strávila v daném měsíci kolik času, pro mě bylo asi jako nevědět, za co jsem utratila příjem z minulého měsíce. Když nad tím tak uvažuju, možná se k němu znovu vrátím paralelně s interním systémem, protože ta přehlednost mi vážně celkem chybí.

Komentáře

  • jurajvt : Psychologicky si to odhadla úplne presne. To, čo si opísala, bol v podstate dôvod, prečo som moju otázku vôbec položil. Nech som evidoval prácu akýmkoľvek spôsobom, vždy ma to myšlienkovo vyrušilo („punkový“ štýl najviac). Samozrejme réžiu máme započítanú v sadzbe, ale tá nerieši mentálnu záťaž a pokles produktivity. Je to asi len o zvykoch a návykoch. Zatiaľ som s riešením spokojný, už len hľadám nejaký menší a lacný sekundárny displej (do 10"), ktorým nahradím ten, čo mám teraz, nech kvôli svojmu pohodliu nemíňam zbytočne kW energie. 28.4. 8:35

Pro zobrazení všech 11 odpovědí se prosím přihlaste:

Rychlé přihlášení přes sociální sítě:

Nebo se přihlaste jménem a heslem:

Zadejte prosím svou e-mailovou adresu.
Zadejte své heslo.

Aktuální otázky v rubrice Administrace: Software