Co je tak dobrého na SinglePage aplikacích rubrika: Programování: JavaScript

9 Taco
položil/-a 2.4.2015

Jsem ze staré školy. Pro mě byl vždycky javascript (v prohlížeči) jako takové vylepšení, které když funguje (je zapnutý js) tak pomůže třeba s validací, nebo aby se nemusela stránka tak často překreslovat (AJAX). Každopádně, vždycky by měla být aplikace funkční i bez javascriptu, i kdyby třeba hodně kostrbatě.

S tím souvisí třeba dostupnost aplikace via curl, nebo pro vyhledávací roboty.

Proto je pro mě poněkud nepřijatelná představa SP aplikací, které prostě bez js nefungují vůbec, zůstane jen bílá stránka.

Proč je tomu tak? To to nikomu nevadí? V čem je ta výhoda, že to stojí za takovýto hendicap? Nebo je to jen módní výstřelek, případně dětská nemoc, než se prosadí do povědomí takové ty FW, které jsou schopny renderovat obsah i na serveru a vždy poskytnou obsah.

výsledek
Takže zatím jsem si z příspěvků odnesl, že:

  1. webová aplikace může fungujovat v omezené míře offline
  2. dá se lépe implementovat napojení na WebSockets (zde jsem zcela nepolíben, takže netuším jak moc je to užitečné)
  3. utkvělý dojem, že pouze se SP je možné udělat interaktivně svižnou aplikaci
  4. Na SPA aplikacích je dobré to, že je to snadný (rozuměj levný) způsob, jak vytvořit tenkého klienta s vlastnostmi tlustého.

Komentáře

  • rmaslo : Souhlas, také své intranety programuji tak, aby chodily i bez JS. 1.4.2015
  • Anonym : není jediný důvod psát dnes něco tak, aby to fungovalo bez JavaScriptu 5.4.2015
  • Taco : což není důvod to tak dělat. 5.4.2015
odkaz Vyřešeno
6 kohven
odpověděl/-a 2.4.2015

SPA jsou teď často používány i tam, kde to nic nepřináší a naopak to přináší problémy se SEO. S tím souhlasím. Ale už tak úplně nesouhlasím s tím, že aplikace by každopádně vždycky měla být funkční i bez javascriptu, i kdyby třeba hodně kostrbatě. To je imho v dnešní době přežitek. Odhaduji, že méně než jedno procento uživatelů ví, co je to javascript a méně než jedné promili uživatelů js vadí. S potřebou curl to bude ještě o řád níže. Zato všichni poznají rozdíl, kdy se refreshuje celá stránka a kdy jen číslo u place nahoru. A zadavatelé poznají rozdíl, kdy platí za stránku, která funguje jen s JS a kdy platí za stránku, která je odladěna i pro curl, lynx, arachne a houpacího koně. Neděláme to pro sebe ale pro stakeholdery. Kdyby to bylo jen o programátorech, tak jedeme ještě na gopheru.

A abych odpověděl na otázku v nadpisu: Na SPA aplikacích je dobré to, že je to snadný (rozuměj levný) způsob, jak vytvořit tenkého klienta s vlastnostmi tlustého.

Komentáře

  • rmaslo : Situaci, kdy se změní AJAXem čísílko u palce nahoru nepovažuji ani náznakem za SPA (nemění se stavová informace View). Jinak souhlas. 7.4.2015
  • kohven : Ani já ne. Ten palec souvisel s tím, že by aplikace měla/neměla být každopádně funkční i bez javascriptu. Na tom příkladu jsem chtěl právě ukázat, že mezi SPA a aplikací čistě bez javascriptu je ještě hodně prostoru, kam se vejdou právě ty aplikace/prezentace s palcem nahoru. 8.4.2015
  • Taco : Jo, jenže já bych jako závislou na javascriptu udělal tak maximálně mapy. 8.4.2015
  • rmaslo : @kohven: Ok, situace kdy uživatelé bez JS nemohou palcovat mi nepřijde jako vyloženě tragická. Pokud by to takto zadavateli takto stačilo, tak já bych s tím neměl problém. 8.4.2015
  • kohven : @rmaslo: Asi tak nějak. A pokud by mu to nestačilo, tak bych do něj klidně tu hodinku investoval, aby mi vysvětlil, proč mu to nestačí. @Taco: jj, to jsou ty návyky ze staré školy. Jenom takové zamyšlení nakonec, když už tady mlátíme prázdnou slámu: Všimli jste si, že dneska z těch škol vycházejí lidi, kteří umějí polovinu toho, co jsme uměli my? A že to samé říkali naši rodiče o nás a naši prarodiče o našich rodičích? Takže logicky musíme degenerovat. Nebo že by to bylo tím, že každá generace kouká jinou optikou na to, co je důležité a co už méně? Není dneska vývoj webu bez JS něco jako počítání s logaritmickým pravítkem a tabulkami bez kalkulačky? Prostě něco, co člověka ctí, když to zvládne, rozvíjí to jeho schopnosti a tak nějak patří k věci tohle umět, ale vlastně to v 99.99% není potřeba? 8.4.2015
  • siq : Ten problem, ze vieme polovicu toho, co nasi rodicia je v tom, ze znalosti v kazdom obore sa velmi prehlbuju, a preto je nutne sa specializovat. Vsetko ide do predu tak rychlo, ze udrzovat encyklopedicke vedomosti v sirokom spektre oborov je skoro nemozne, ak sa clovek na to nespecializuje. Teda to nie je o degeneracii, ale evolucii nasej spolocnosti a vedy. To iste su aj SPA, je to len jedna evolucna iteracia webu, za 5 rokov bude v mode nieco ine, pravdopodobne s este vacsim mnozstvom scriptovania. Niekto po tom na nejakom Develi v roku 2020 bude pisat, ze ake boli SPA uzasne a ze nevidi dovod pouzivat , pretoze SPA mu predsa stacili. To iste tu predvadzate vy s vasim no-JS. Bezneho uzivatela no-JS v podstate nezaujima. Jediny, koho to zaujima ste vy, pretoze mate nieco zafixovane z roku 200 pred Kristom. 8.4.2015
  • Taco : @kohven: Já bych si opravdu rád myslel, že javascript-only-SPA je kvalitativně víš, jenže si to nemyslím. A co hůř, argumenty nic moc. 8.4.2015
  • kohven : @Taco: Nevím, jestli je to kvalitativně výš nebo níž. Ani nevím, jestli se vyplatí mít všechno absolutně kvalitní (což ani nejde). Hlavně nevím, co pro tebe znamená kvalita. Ale vím, že funkcionalitu na klientu lidi chtějí a že na curl jim nezáleží. Kdybych byl undergroundový umělec, který má vnitřní nutkání realizovat svojí vizi, tak bych to asi řešil víc. Ale jsem prachsprostý dělník softwarového průmyslu. Moje měřítko kvality je naplnění očekávání zákazníka. 9.4.2015

Pro zobrazení všech 18 odpovědí se prosím přihlaste:

Rychlé přihlášení přes sociální sítě:

Nebo se přihlaste jménem a heslem:

Zadejte prosím svou e-mailovou adresu.
Zadejte své heslo.